تبلیغات
مرجع تخصصی کنکور96 و دانشگاه فرهنگیان - تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان
تابلوی اعلانات وب

راهنمایی ومشاوره

راهنمایی ومشاوره










 

 همیشه دنبال راه هایی هستیم که تمرکز و توجه کودکان عزیزمان را بیشتر و بیشتر کنیم ، در زیر چند مورد از موارد کلیدی و کاربردی برای افزایش تمرکز کوکدان وشاگردان شما را گرد آوری کردیم ، امیدوارم مطالب مفیدی باشند

- از دانش‌آموز بخواهید تصاویر ناقص را کامل کند.

-  به دانش‌آموز دو تصویر مشابه (که فقط در برخی جزییات با هم متفاوت هستند) نشان دهید و از او بخواهید تفاوت آن‌ها را بگوید.

ز دانش‌آموز بخواهید با استفاده از نقشه، محل‌هایی را که از او می‌پرسید، به شما نشان دهد.

از دانش‌آموز بخواهید جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من دیروز ...  .

بریدن شکل‌های مختلف و چسباندن تصاویر توسّط دانش‌آموز

 -چند وسیله‌ی کمک آموزشی و ... را به کلاس بیاورید و به دانش‌آموزان نشان دهید؛ سپس از دانش‌آموزی که بی‌دقّت است، بخواهید تا چشمانش را ببندد و اشیاء را لمس کند و نام اشیاء را به شما بگوید.

-افزایش دقّت و تمرکز با گوش دادن به صداهای مختلف و یادداشت کردن آن‌ها توسّط معلّم روی تابلو

-استفاده از مجموعه‌ی «بشنو و پیدا کن» جهت تقویت حافظه‌ی شنیداری، افزایش دقّت

-استفاده از اعصاب‌سنج: پرورش دقّت و توجّه، هماهنگی چشم و دست

استفاده از مینی بسکتبال، تقویت دقّت و هماهنگی چشم و دست

-استفاده از «دارت»، جهت هماهنگی چشم و دست و دقّت

-چند تصویر به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن‌ها را پنهان کنید و از دانش‌آموز بخواهید به شما بگوید چه دیده است؟

-کلماتی را از متن دروس تهیّه کرده و از دانش‌آموز بخواهید برای آن‌ها تشدید و یا سرکِش و ... بگذارد.

-متنی را تهیّه کنید و نقطه‌های کلمات آن را بردارید و از دانش‌آموز بخواهید نقطه‌ها را بگذارد. این کار را هم روی تخته‌ی کلاس می‌توانید انجام دهید و هم به‌صورت تایپ شده می‌توانید در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید.

-از دانش‌آموز بخواهید جملات در هم ریخته را مرتّب کند.

-از دانش‌آموز بخواهید کلماتی را که بیان می‌کنید، بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه- میز- لباس (مثال عددی: 6-8-9)

سپس کلمات را کم‌کم به 7 کلمه و یا 7 عدد برسانید. (جهت تقویت دقّت و حافظه)

-نوشتن صداهای اوّل و یا آخر کلمات و جمله‌سازی با آن‌ها. مثال: آب صدای آخر آن (ب) است و دانش‌آموز میبایستی مثلاً بنویسد (بار) و سپس با آن جمله بسازد.

-چند تصویر را به‌صورت مرتّب روی میز بچینید و سپس از دانش‌آموز بخواهید با دقّت به آن‌ها نگاه کند و چشمانش را ببندد؛ سپس جای یک و یا دو تصویر را عوض کنید تا دانش‌آموز به شما بگوید جای کدام تصاویر عوض شده است.

-از دانش‌آموز بخواهید نام اشیاء داخل کلاس، نام مدیر و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش آموز، و ... را برای شما بنویسد.

-تصویری را به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن را پنهان کنید. دانش‌آموز میبایستی جزییات تصویر را برای شما بگوید.

-کلماتی را به دانش‌آموز دهید و از او بخواهید حداقل 3 جمله برای آن بنویسد.

-شمارش معکوس توسّط دانش‌آموزان و یا برعکس حرف زدن، مثل: این زنگ علوم داریم = داریم علوم زنگ این

زمانی که تمرکز دارند، آن‌ها را تشویق کنید.

چند جمله روی تابلو بنویسید و یک کلمه‌ی اضافه هم در آن بنویسید و از دانش‌آموزان بخواهید که کلمه‌ی اضافی را پیدا کنند؛ مانند: زنگ بعد روز ریاضی داریم کلمه‌ی اضافی (روز) است.

خلاصه‌نویسی و تعریف مطلب و یا داستان توسّط دانش‌آموز

-محرّک‌های محیطی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند را حذف کنید. مانند بستن پنجره و درب کلاس و ...